Volgens de makers van de app, genaamd Think Dirty, staan op verpakkingen van schoonheidsproducten vaak namen van chemische bestanddelen die de meeste mensen niet begrijpen. De app moet daar verandering in brengen.
Met de applicatie kunnen cosmetische producten gescand worden via een barcode. Hierop krijgt de consument een lijst met ingrediënten te zien en eventuele waarschuwingen voor stoffen die kankerverwekkend of giftig kunnen zijn of een allergische reactie kunnen veroorzaken.
De app geeft de producten een score op de 'Dirty Meter', gebaseerd op het aantal schadelijke stoffen of allergenen en biedt alternatieve mogelijkheden die niet schadelijk zijn voor de huid. Meer dan 1.600 merken en 60.000 producten zijn opgenomen in de database.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste vrouwen, vandaag de dag, gelukkig niet langer blindelings de reclame leuzen op de etiketten geloven.
En graag willen weten, wàt er nu precies in het produkt zit.
Maar, één kanttekening die ik daarbij wil plaatsen,
is dat er heel veel ingrediënten zijn die een allergische reaktie zouden kùnnen veroorzaken
maar dit stomweg bij de meeste mensen niet doen.
Zo las ik ooit een zeer gedetailleerd overzicht van bijna alle produkten van de meest toonaangevende merken.
Daarna zou je denken dat je deze never nimmer nooit meer aan moet raken.
Vrijwel alle produkten, zelfs de 'soothing ones' notabene, bevatten allerlei mogelijke allergenen.
Dat betekent echter niet dat ze per definitie irriterend zullen werken.
Blijf dus wel hierbij je verstand en kennis gebruiken.
Immers, bedenk wat je zult aantreffen als je een VitamineA crème wilt gaan gebruiken.....
,, Roodheid", ,, Schilferingen", ,, Irritaties", -
met andere woorden, dit weet je als je er aan begint en daarom bouw je op (onder begeleiding).
Ik hoop dat de app dus een onderscheid maakt tussen stoffen die vrijwel zeker irrataties veroorzaken en stoffen die dit mogelijkerwijs zouden kunnen doen.
En uiteraard, kankerverwekkende stoffen moeten zelf rood gaan knipperen!
Maar dit is een eerste stap op weg naar easy awareness en dat juich ik van harte toe.
Think Dirty is gratis maar, wat jammer nou weer: tot dusverre alleen te downloaden voor Apple-producten.
Wat in media land geboren wordt (daar werken we vrijwel alleen met apple),
is apple en blijft (vaak te lang) alleen apple.
Hallo, world?!